Dieselforbud i Tyskland

Dieselforbud i Tyskland

Dieselbiler bidrar stort til luftforurensning, og mange tyske byer har derfor vurdert strengere restriksjoner på innkjøring for disse. Den såkalte blå sonen planlegges først i Hamburg og Stuttgart, og der vil bare dieselbiler som oppfyller utslippskravene i Euro 6-standarden få kjøre inn. Andre byer, inkludert Berlin, Köln, Essen og München, diskuterer felles innføring av et dieselforbud i nærmeste fremtid.

Du er allerede nå forpliktet til å ha en grønt oblat festet på kjøretøyets frontrute når du kjører inn i de aller fleste tyske byer, enten du eier en dieselbil eller en bensinbil.

Dieselbiler med Euro 6-standard er ennå ikke påkrevd

De fleste restriksjonene skal ikke berøre dieselbiler som oppfyller utslippskravene i Euro 6-standarden som trådte i kraft i september 2014. Til sammenligning er det omtrent 2,7 millioner personbiler som oppfyller dette kravet av totalt 15 millioner dieseldrevne personbiler i Tyskland.

Situasjonen er imidlertid mer komplisert, og selv eiere med Euro 6-kjøretøy kan ikke være helt sikre. Ifølge undersøkelser slipper nyere biler med Euro 6 ofte ut mer nitrogendioksid enn Euro 4 og Euro 5-biler, noe som kan føre til flere diskusjoner og begrensninger.

Dieselforbud i Hamburg

Innkjøring til Max-Bauer-Straße og Stresemannstraße i sentrum av Hamburg vil sannsynligvis bare bli tillatt for dieselbiler som oppfyller Euro 6-standarden med den blå miljøoblaten. Når det gjelder Stresemannstraße, ser det ut til at restriksjonene bare vil gjelde for lastebiler – foreløpig vil personbiler som faller innenfor Euro 5-standarden få lov til å kjøre inn.

 

Dieselforbud i Stuttgart

Byen Stuttgart ønsker også å skjerpe innkjøringsvilkårene betraktelig for dieselbiler. Imidlertid er den nøyaktige ordlyd ikke kjent ennå – vi vil informere deg om endringene.

Den blå sonen i Stuttgart vil nok omfatte det meste av byens geografiske utstrekning. I startfasen, fra 1. januar 2019, ble det innført et innkjøringsforbud for de dieselbilene som ikke oppfyller Euro 5-standarden. Det vil sannsynligvis bli ytterligere endringer i årene som kommer.

 

Grønt merke er en betingelse for innkjøring i de fleste byer

Innkjøring til Berlin, Frankfurt, München og andre tyske byer er allerede nå kun tillatt for kjøretøy med det grønne miljømerket – Umweltplakette. Dette kravet gjelder for både tyske og utenlandsregistrerte biler. Overtredelse blir straffet med høye bøter på opptil 80 euro, dvs. omtrent 800 kroner.

BESTILL MERKET DITT HER

Få miljømerket med GRATIS levering.