Dieselforbud i Tyskland
Dieselbiler bidrar stort til luftforurensning, og mange tyske byer har derfor vurdert strengere restriksjoner på innkjøring for disse. Den såkalte blå sonen planlegges først i Hamburg og Stuttgart, og der vil bare dieselbiler som oppfyller utslippskravene i Euro 6-standarden få kjøre inn. Andre byer, inkludert Berlin, Köln, Essen og München, diskuterer felles innføring av et dieselforbud i nærmeste fremtid.
Du er allerede nå forpliktet til å ha en grønt oblat festet på kjøretøyets frontrute når du kjører inn i de aller fleste tyske byer, enten du eier en dieselbil eller en bensinbil.
Dieselbiler med Euro 6-standard er ennå ikke påkrevd
De fleste restriksjonene skal ikke berøre dieselbiler som oppfyller utslippskravene i Euro 6-standarden som trådte i kraft i september 2014. Til sammenligning er det omtrent 2,7 millioner personbiler som oppfyller dette kravet av totalt 15 millioner dieseldrevne personbiler i Tyskland.
Situasjonen er imidlertid mer komplisert, og selv eiere med Euro 6-kjøretøy kan ikke være helt sikre. Ifølge undersøkelser slipper nyere biler med Euro 6 ofte ut mer nitrogendioksid enn Euro 4 og Euro 5-biler, noe som kan føre til flere diskusjoner og begrensninger.
Dieselforbud i Hamburg
Innkjøring til Max-Bauer-Straße og Stresemannstraße i sentrum av Hamburg vil sannsynligvis bare bli tillatt for dieselbiler som oppfyller Euro 6-standarden med den blå miljøoblaten. Når det gjelder Stresemannstraße, ser det ut til at restriksjonene bare vil gjelde for lastebiler – foreløpig vil personbiler som faller innenfor Euro 5-standarden få lov til å kjøre inn.
Dieselforbud i Stuttgart
Byen Stuttgart ønsker også å skjerpe innkjøringsvilkårene betraktelig for dieselbiler. Imidlertid er den nøyaktige ordlyd ikke kjent ennå – vi vil informere deg om endringene.
Den blå sonen i Stuttgart vil nok omfatte det meste av byens geografiske utstrekning. I startfasen, fra 1. januar 2019, ble det innført et innkjøringsforbud for de dieselbilene som ikke oppfyller Euro 5-standarden. Det vil sannsynligvis bli ytterligere endringer i årene som kommer.
Grønt merke er en betingelse for innkjøring i de fleste byer
Innkjøring til Berlin, Frankfurt, München og andre tyske byer er allerede nå kun tillatt for kjøretøy med det grønne miljømerket – Umweltplakette. Dette kravet gjelder for både tyske og utenlandsregistrerte biler. Overtredelse blir straffet med høye bøter på opptil 80 euro, dvs. omtrent 800 kroner.